Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Bermula satu autokrasi baru.


1. Semalam teringat, Akhbar alternatif perdana, Harakah dan juga Suara Keadilan digantung tiga bulan serta merta oleh pihak Kementerian Dalam Negeri. Tak tahu mengapa begitu...

2. Namun, ini bermakna, pilihanraya kecil di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai sepi dengan berita dari akhbar bercetak ini. Ini cabaran berat lagi kepada sang blogger untuk mengambil alih peranan media sewaktu pilihanraya kecil itu nanti.

3. Yang lebih utama, tiada lagi ucapan 'tahniah' yang bakal tercetak dalam akhbar tersebut kepada Najib Tun Razak yang bakal menadah takhta daripada Abdullah Ahmad Badawi. Tapi rasa Pak Lah akan kekal lagi sebagai PM. Banyak sebabnya.

4. Najib Tun Razak mungkin akan mengambil pendekatan politik Tun Dr. Mahathir sewaktu mula mengambil alih kepimpinan dari Tun Hussein Onn untuk memastikan suara politik Umno bernafas panjang.

5. Antara pendekatan itu ialah menyekat sebarang kemaraan politik pembangkang dengan apa cara sekalipun meski nampak keras. Kedua, mengambil kekuatan politik pembangkang termasuklah menjadikan idealisme dan pemimpin pembangkang sebagai sebahagian daripada mereka. Musa Hitam pernah berkata yang lebih kurang berbunyi, `jika kita tidak mampu melawan musuh, ambil saja musuh itu sebagai kawan.'

6. Bila satu autokrasi baru bermula, maka satu pendekatan politik yang baru akan mencabar dan mengugahnya. Siapa yang mahu mulakannya? Media arus perdana kah? Rakyat? Mahasiswa di mana?-Azlan Zainal

0 comments:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent