Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Idea Kerajaan Campuran & Perpaduan

1. Sebelum ini aku rasa ramai jua orang terfikir, termanggu dan tercengang dan mungkin bertambah ‘Blurrr’. Dalam kekalutan kemelut politik semasa terus mencengkam rakyat tiba-tiba satu lontaran idea kerajaan campuran dan perpaduan diketengahkan. Dengar cerita ia datang dari mulut Tuan Guru Presiden PAS, tapi adakah mungkin ada ‘playmaker’ di sebalik cetusan idea ini. Apapun aku cuba memberikan sedikit pandangan walaupun idea tampak baik, tapi secara praktisnya adakah punya daya dan upaya melaksanakannya. Walaubagaimanapun, sebenarnya kita memerlukan keberanian dan meneroka pendekatan yang lebih bersesuaian dengan situasi politik semasa.

2. Mungkin idea ini di atas kertas Kerajaan campuran ini tidak bermakna pakatan antara UMNO dengan PAS tetapi ia sebenarnya melingkupi semua parti dalam Pakatan Rakyat (PR) dan Barisan Nasional (BN). Rasionalnya, adakah idea ini sesuai dengan keadaan dan pada fasa yang genting sekarang ini?

3. Dan juga tidak bermakna perlu dibubarkan PR atau BN. Biarkan parti itu wujud sebagai institusi politik yang memainkan peranan sama dan langsung tidak mengenepikan dasar dan matlamat perjuangan parti itu. Kekalkan persaingan politik antara pakatan atau parti.

4. Yang kita ubah ialah bagaimana semua parti boleh mengambil bahagian dalam meneraju kerajaan sebagai badan legislative atau Parlimen dan dalam masa yang sama, wakil parti ataupun pimpinan parti yang berkemampuan dan berkebolehan tinggi mentadbir badan executive.

5. Tiada istilah parti pembangkang atau parti kerajaan. Pemimpin parti yang berperanan di dalam badan executive akan dipantau oleh pemimpin parti yang berada dalam badan legislative.

6. Melalui kaedah ini, hanya pemimpin yang benar-benar berkualiti dapat dipilih kerana telah melalui banyak tapisan dan negara dapat mengambil manfaat daripada kebolehan pemimpin tersebut.

7. Apa yang berlaku pada hari ini, apabila BN sudah tiada pemimpin yang berkaliber dan berkemampuan tinggi, maka mereka ambil sikap `tiada rotan, akarpun jadi'. Ini berlaku juga pada kerajaan PR di Perak. Maka ada pemimpin yang terlanjur menang, memaksa diri menjadi pemimpin 'mee segera'. Ini kerana pakatan politik yang ada pada hari ini, ialah pakatan berasaskan garisan politik kekelompokan dan bukan atas kepentingan nasional.

8. Oleh itu, pemimpin yang dipertanggungjawabkan dalam satu-satu kementerian mestilah membuktikan keupayaannya menterjemahkan perjuangan parti secara praktikal. Dan seterusnya untuk meningkatkan sokongan daripada rakyat, dia mesti menterjemahkan konsep parti yang bersifat abstrak ke alam nyata.

9. Rakyat akan dapat menilai prestasi parti dan pemimpin berdasarkan rekod perkhidmatan mereka. Bukan lagi berdasarkan retorik mereka semata-mata.

10. Banyak perkara perlu diperhalusi lagi. Namun sekurang-kurangnya, kita mesti berani merubah sistem politik lapuk negara kita yang hanya membenarkan politik kekelompokan menguasai negara. Tapi jangan sekadar retorika atas kertas dan jangan letakkan kepentingan peribadi melampaui batas perjuangan dan Agama. Nasihatku buat pimpinan di puncak sana, jangan biarkan segalanya tergadai kerana kegagalan dan kebodohan kita memahami realiti. – Azlan Zainal

0 comments:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent