Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Memahami Politik Semut dalam Pemilihan PAS!

FIRMAN Allah SWT dalam surah Semut (An-Naml:18 & 19), “Hingga bila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, ‘Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak dipijak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedang mereka tidak sedar".

Maka dia senyum tertawa kerana (mendengar) perkataan semut itu dan dia berdoa “Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMu, yang telah engkau anugerahkan kepadaku, dan kepada dua orang ibubapaku, dan untuk mengerjakan amal soleh yang engkau redhai, dan masukkan aku dengan rahmatMu ke dalam golongan-golongan hambaMu yang soleh.”

Seorang Profesor Robert Hickling, sudah menghabiskan waktu bertahun-tahun untuk meneliti serangga dan merakam getaran-getaran bunyi yang dilepaskan. Namun, bahan-bahan yang diperoleh tidak dapat dinyatakan, hingga beliau mampu merakam bunyi-bunyi asal semut. Iaitu mengkaji dan meneliti semut di sarangnya. Apa yang mengejutkan, adalah bunyi-bunyi yang dilepaskan semut-semut itu bervariasi dari satu semut dengan semut lain, dan dari jenis semut yang satu dengan jenis semut yang lain.

Ada 12,000 spesis dalam dunia semut di muka bumi, melebihi ras manusia. Namun penyelidik itu sukar menyesuaikan semua bunyi-bunyi itu. Berbagai bunyi berjaya dirakam dan ada yang diterbitkan di majalah Journal of Sound and Vibration tahun 2006, dan dikatakan hal itu adalah pertama kali manusia dapat mendengar suara semut yang sebenarnya. Antaranya yang penting adalah tentang komunikasi antara semut, diterbitkan berjudul ‘Analisis Komunikasi Akustik Oleh Semut’ di Journal of Acoustical Society of Amarican Magazine.

Ditunjukkan bagaimana semut-semut melebihi kita dalam komunikasi akustik. Pengkaji itu mengharapkan bahawa semut menggunakan antena-antena untuk mengirim dan menerima getaran suara. Semut memperkuat isyarat-isyarat suara yang diterima macam alat-alat canggih sekarang. Juga boleh menghilangkan bunyi-bunyi yang melampau batas, sehingga hal tersebut menjadi filtrasi atau klarifikasi terhadap bunyi untuk mencirikannya dari yang lain. Hal ini merupakan sistem komunikasi sangat maju, yang selama ini belum ditemui dan baru ditemui beberapa tahun lalu itu.

Tetapi Al-Qur’anul Karim (An-Naml:18) ayat di atas, telah membuktikan lebih awal lagi. Semut-semut itu bercakap. Semut-semut itu mempunyai suatu bahasa untuk memahami satu sama lain, dan Allah mengaruniai Sulaiman AS kemampuan untuk mendengar dan memahami suara-suara mereka. Penyelidik-penyelidik itu berusaha untuk menangkap isyarat-isyarat akustik yang diucapkan semut-semut. Mereka membedakan empat macam bunyi setelah melakukan pengamatan selama bertahun-tahun.

Phil De Vries menemui kenyataan, bahawa serangga melepaskan getaran-getaran suara lemah yang dapat dibedakan oleh semut. Kumbang penghisap mengeluarkan zat yang mengandung gula yang disukai semut. Serangga ini mengeluarkan getaran selama ia bekerja, sehingga semut sering kali terjebak sebagai mangsanya. Getaran-getaran akustik itu merupakan alat komunikasi di antara serangga.

Allah SWT berfirman, ‘Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tidak ada suatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.’ (Al-Israk: 44)

Robert Hickling pula, adalah salah seorang penngkaji terkemuka, beliau mengatakan, ‘Semut-semut tidak beraksi terhadap suara manusia dan tidak terpengaruh olehnya. Tetapi jika kita mengarahkan kepadanya getaran-getaran yang sesuai, maka semut terpengaruh olehnya dan meresponnya. Ini bererti, semut-semut mempunyai bahasa sendiri dan mereka sepenuhnya seperti manusia.

Di sini kita ingat akan firman Allah, ‘Dan tiadalah binatang-binatang yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat-umat (juga) seperti kamu. Tiadalah Kami alpakan sesuatu pun di dalam Kitab, kemudian kepada Tuhanlah mereka dihimpunkan.’ (An-Naml: 38)

Bila sebut tentang bahasa semut, pada ayat di atas (An-Naml: 18 &19) tadi digambarkan Nabi Sulaiman AS memahami bahasa semut, dan tersenyum mendengar dialog semut-semut itu. Nabi Sulaiman adalah pemerintah super power dunia masa itu, bukan sahaja memerintah manusia, bahkan seluruh makhluk Allah di muka bumi, termasuk binatang, unggas dan jin. Beliau mengetahui bahasa semut. Ertinya, untuk menjadi pemimpin yang hebat, ialah pemimpin yang turun ke bawah bersama rakyat, dan menyelami jiwa rakyat sehingga masalah seekor semut kecil dan kerdil pun diambil berat.

Kalau dalam kontek Negara Malaysia, pemimpin yang akan jadi pemimpin Negara ini adalah lebih baik mengetahui bahasa tempatan penduduknya., seperti bahasa Melayu, Cina dan India, disamping bahasa-bahasa lain seperti Arab dan Inggeris.

“Yang penting pada saya, pemimpin-pemimpin PAS yang dicalonkan (dalam muktamar PAS Jun 2009) kali ini hendaklah terdiri dari pemimpin yang boleh diterima oleh rakyat berbagai kaum di negara ini, dan mempunyai rekod khidmat yang cemerlang kepada rakyat. Contohnya seperti Datuk Seri Mohamad Nizar, Dr Mujahid Yusuf Rawa, Datuk Husam Musa dan sebagainya.” (Selain dari Ustaz Nasharuddin Mat Isa dll). Antara pandangan saya dalam tulisan lalu Muktamar Pemilihan PAS, Ke Arah Memerintah Malaysia.

Jadi itulah sebahagain dari pengajaran yang dapat kita ambil atau ilham dari kisah semut dan bahasanya. Marilah kita sama-sama berdoa..

“Ya Tuhanku,
berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMu,
yang telah Engkau anugerahkan kepadaku,
dan kepada dua orang ibubapaku,
dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau ridhai,
dan masukkan aku dengan rahmatMu
ke dalam golongan-golongan hambaMu yang soleh.”

Sekian catatan kali ini. Wassalam.-Azlan Zainal

0 comments:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent