Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Di mana uniknya Gerakan Islam-PAS?

Ada analisis dalam Malaysian Insider mengandaikan bahawa non melayu dan non Muslim mengundi PAS dalam PRU12 bukan kerana mereka sukakan PAS, tetapi kerana mereka tidak mahu UMNO. Saya tidak tolak kenyataan tersebut keseluruhannya, tetapi benarnya adalah sedikit. Ada kalangan non melayu dan non Muslim yang mengundi PAS kerana mereka mahukan PAS dan mereka yakin dengan PAS.

Kenapa? kerana ada sesuatu yang unik dan indah dalam PAS yang tidak terdapat pada parti parti lain. Kerana ia merupakan Jemaah Islam.

Isu kerajaan perpaduan yang melanda PAS baru baru ini adalah satu isu yang besar yang boleh memecah belahkan PAS, kerana jelas terdapat pembahagian sokongan kepada dua kelompok utama. Ia dikemelutkan lagi dengan tindakan dan keceluparan yang dieksploitasi oleh media. Di sinilah uniknya PAS, yang menyelesaikan masalah bukanlah sikap, tetapi tarbiyah.

Di sini juga unik dan cantiknya tindakan yang diambil oleh pimpinan PAS, terutamanya Mursyidul 'Am. Sekiranya ada sesuatu yang tidak kena dan perlu ditegur, maka ia ditegur, tidak kira setinggi mana jawatan yang dipegang dalam parti. Kalau sekiranya setelah teguran diberi, masih lagi tidak dapat membaca suasana, maka perlu diambil tindakan yang lebih keras, walaupun itu menjadi pilihan yang terakhir. Kalau perlu dirotan, maka dirotan, kalau perlu dikuarantin, maka dikuarantin, kalau perlu dipancung, maka dipancung.

Apabila kesedaran timbul setelah dikena tindakan , maka segala yang keruh dijernihkan dengan sifat ukhuwah yang telah sedia ditanam dan cara adab berjamaah yang telah ditarbiyah. Tiada luka dan tiada parut. Menegur jua satu daripada adabnya.

Hanya yang bawah dan yang tidak bertanggung jawab sahaja, yang sejak mula kurang hajar dan celupar, cabul serta laser terhadap Mursyidul 'am yang belum dipancung tetapi akan menerima pancungan. Tidak di dunia mungkin di akhirat.-Azlan Zainal

Tahniah Semua, NO to UG: Sah 'ALL MALAY' tidak relevan lagi!

Assalamualikum w.b.t!

Tahniah Jamaah Islam, tahniah pimpinan PAS. Tahniah pimpinan PR. Tahniah Mursyidul 'Am dan Tahniah Tuan guru Haji Abdul Hadi Awang. Tahniah semua !!!

Keputusan semalam, memperlihatkan jiwa besar pimpinan kita. Segala yang berlaku, dijadikan sebagai pengajaran untuk kita bersama dalam menerusi usaha dakwah islamiyyah kita di masa akan datang dengan menggunakan wadah politik kepartian.

Sebaik sahaja selesai PRU 12, timbul satu usaha untuk mewujudkan kerajaan sepenuhnya Melayu di Selangor, Perak dan Kedah. Dan tentulah umpannya ialah jawatan Menteri Besar kepada PAS di Selangor dan Perak, bagi Kedah dan Kelantan pula jawatan tersebut memang telah tersedia masuk ke medan PAS.

Pemburuan kepada gagasan All Malay ini bukan sahaja dilakukan oleh taiko-taiko UMNO, tetapi juga oleh pelbagai pihak yang kononnya sangat sangat prihatin dengan nasib bangsa Melayu. Antara pihak yang telah dikenal pasti sama memainkan peranan ialah para katak dan mupeti. PAS diumpan dengan pelbagai janji dan dirayu dengan aliran air mata semata mata kononnya untuk kepentingan ummahMelayu.

Gagasan ini hampir menjadi kenyataan kalau tidak kerana tiada keizinan Allah. Sekiranya gagasan ini menjadi kenyataan, PAS pada hari ini akan berada dalam keadaan yang lebih menyayukan dan lebih menghibakan. Ia adalah kerana PAS pasti akan dilihat sebagai penikam kawan dari belakang.

Masalah UMNO pada hari ini adalah kerana kelucahan tangan mereka sendiri. Mereka sering dan sentiasa mencebuk sistem pengagihan kerusi dengan melakukan gerrymendering, satu proses merobek robek persempadanan kawasan konstituensi. Tujuannya ialah untuk memberi keuntungan undi kepada mereka dan memecah belahkan kekuatan lawan. Dalam persempadanan 2004, bacaan mereka yang menjadi asas gerrymandering mengena, dan mereka menang besar.

Tetapi asas ini berubah dalam PRU 12. Asasnya ialah non Melayu akan memberi undi kepada UMO/BN. Asas ini runtuh. Dengan itu, kekuatan fondasi UMNO dan kekuatan fondasi BN turut sama runtuh, dan keruntuhan ini akan berterusan dalam PRU 13. Dengan percakaran dalaman komponen BN, maka saat redum mereka semakin sangat hampir.

Oleh itu, sekiranya dimanipulasikan sususan kekuatan politik, iaitu, sekiranya kekuatan politik ini diasaskan kepada all Melayu, maka tahta UMNO kelihatan boleh terjamin, sekurang kurangnya bertahan sehingga pasca PRU 13. Untuk merealisasikan ini, satu satunya jalan ialah dengan melamar dan mengajak PAS bergabung dalam gagasan ini.

Tiba tiba PAS pula yang melontarkan idea unity government, yang memang dinanti nanti oleh UMNO, maka ini adalah satu peluang keemasan yang tidak boleh dibiar berlalu begitu sahaja. Oleh kerana itu, kita perhatikan pemuka pemuka UMNO seperti Najib, Mahyuddin, Rais, Khairy, Hisyamudin terkodek kodek untuk menghulurkan salam ukhuwah kepada PAS. Tidak ketinggalan juga saf katak dan mupeti.

Sekiranya gagasan ini menjadi realiti, ia akan diasaskan kepada kerajaan Melayu seluruhnya, yang akan membedah semula fabrik kerukunan dan keharmonian yang telah dipupuk selama 50 tahun. Ia akan meruntuhkan trust dan saling percaya antara rakyat, dan menjerumuskan negara ke satu kemelut besar yang tidak berkesudahan.

Gagasan kerajaan all Malay adalah tidak tenable dan releven lagi. Sewajarnya semua parti yang berasaskan kaum dan bertuhankan kepentingan perkauman diharamkan semua!-Azlan Zainal

Jangan masuk perangkap UMNO!

Lihatlah kaum Satu Malaysia sudah sokong 'Kerajaan Perpaduan':

‘‘Saya sebenarnya tidak mahu mengulas isu-isu politik tetapi dalam soal cadangan kerajaan perpaduan UMNO-Pas ini, saya setuju sangat jika ia dapat dijayakan. – Harusani, Mufti Perak merangkap penasihat UMNO, ulama' BN.

UMNO bersikap terbuka kerana yang penting sekali ialah usaha untuk merealisasi kerajaan perpaduan mestilah membawa kebaikan kepada rakyat dan negara secara am.- Najib Tun Razak, PM

“Idea yang dicadangkan Nasharudin itu patut dikaji semula kerana beliau adalah seorang pemimpin yang bijak dan saya yakin tujuannya adalah untuk kebaikan semua dan beliau ikhlas dalam perjuangannya. – Khairy Jamaludin, Ketua Pemuda UMNO

Saya juga yakin keinginan Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa untuk mewujudkan kerjasama dengan UMNO ke arah kerajaan perpaduan adalah sejajar tuntutan Islam dan secara tidak langsung sama dengan misi perjuangan politik Menteri Besar Kelantan itu.- Ibrahim Ali, MP Pasir Mas, tetapi bertanding atas tiket PAS

“Semua pihak yang tidak bersetuju dengan agenda menjayakan kerajaan perpaduan seperti yang dicetuskan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini diminta mendiamkan diri. Saya doakan PAS tidak berpecah dua!”- Hishammuddin Tun Hussien, Naib Presiden UMNO.

Tidak pelikkah kita dengan kenyataan-kenyataan ini....
Fikirkan sejenak dan cuba renungkalah wahai pimpinan PAS dan para ahli sekalian.

Kerajaan Perpaduan yang diwiridkan semahu mahunya oleh Nasaruddin, Mustapha Ali dan beberapa kerat lagi agen agen UMNO telah membuatkan jemaah PAS yang kita sayangi ini porak peranda.

Mursyid al-'Am yang kita ketahui begitu lemah lembut perwatakannya boleh meloncat marah dan sangat bimbang apabila zikir dan wirid harian Nasharuddin ini sampai ke pengetahuannya. Walaupun beliau sedia maklum tentang pertemuan dalam gelap di antara Nasharuddin dan UMNO-BN, tetapi Mursyid al-'Am tidaklah begitu mempedulikannya kerana Nasharuddin tidak melafazkannya itu secara terang terangan.

Namun, apabila beliau sekali lagi diberikan mandat sebagai Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin telah cuba untuk mengijazahkan wirid yang diamalkannya itu kepada para muktamirin. Diulangi sekali lagi, setelah beliau sekali lagi menang jawatan Timbalan Presiden.

Kita amat yakin bahawa Nasharuddin pasti jatuh tersembam ke bumi jika beliau cuba menzahirkan wirid sembunyi sembunyi yang diamalkannya ini sebelum pengundian berjalan.

Ada orang yang boleh jadi agak kurang jitu pengamatannya menuduh golongan yang menentang Nasharuddin dan wiridnya itu adalah merupakan golongan yang tidak menghormati pilihan muktamirin tetapi sedarkah pihak pihak tersebut bahawa penentangan ini dilakukan selepas Nasharuddin menang bukan kerana keengganan kami menerima kemenangan Nasharuddin tetapi kerana beliau menzahirkan wirid Kerajaan Perpaduannya itu selepas beliau menang. Jika awal awal beliau memaklumkan idea jahatnya itu, maka tentulah awal awal lagi Nasharuddin sudah kami kafankan.

Ada orang menuduh kamu sebagai kelompok yang tidak wala' kepada pimpinan. Pada kami, kami tidak berkecil hati dengan tuduhan sebegini kerana kami tahu jalan yang kami pilih ini akan membuatkan rakan-rakan mungkin bertukar menjadi seteru kami. Tidak mengapalah. Kami memilih untuk melaluinya.

Sungguhpun begitu, kami mohon pihak pihak yang menembak kami dengan peluru jenama "tidak wala'" itu mempelajari dan memperhalusi semula apa erti wala' dalam konteks sebuah gerakan Islam seperti PAS.

Wala' dalam konteks sebuah gerakan Islam adalah bererti wala' kepada keputusan yang dibuat oleh pimpinan jemaah secara jam'ie dan bukannya wala' kepada individu yang memimpin ataupun wala' kepada keputusan pimpinan yang dibuat di luar mesyuarat.

Ketaatan kepada pimpinan bererti ketaatan kepada manusia dan ketaatan jenis ini adalah ketaatan yang bersyarat iaitu selagi mana pimpinan itu mentaati Allah dan Rasul, maka wajib bagi kita mentaatinya.

Dalam konteks jemaah, selagi mana keputusan pimpinan itu tidak mendatangkan mudharat kepada jemaah dan dakwah, maka wajib bagi kita ahli bawahan mematuhinya. Namun, sekiranya keputusan pimpinan itu mendatangkan kemudaratan kepada jemaah dan dakwah, maka wajib bagi kita menegurnya. Apatah lagi jika keputusan itu adalah keputusan yang dibuat secara sembunyi sembunyi oleh beberapa kerat pimpinan tanpa melalui saluran yang syar'ie iaitu mesyuarat rasmi.

Wala' kepada keputusan pimpinan bergantung kepada cara atau saluran bagaimana yang digunakan untuk membuat keputusan tersebut. Juga bergantung kepada kesan jangka panjang keputusan tersebut. Bukan soal siapa yang memutuskan keputusan itu sama ada Presiden, Timbalan Presiden atau pimpinan yang lain lain.

Seterusnya, sebagai sebuah gerakan Islam, seharusnya ada pihak yang memainkan peranan sebagai pemudah cara atau sebagai pendamai apabila timbulnya bunga bungan masalah dalaman. Malangnya, perkara ini tidak wujud dalam gerakan Islam PAS. Apa-apapun Kami para pendokong dan penyokong lebih sayangkan Jamaah dan Islam lebih dari seorang pimpinan. -Azlan Zainal

Masih belum terlambat..!

Lama sudah rasanya tidak menaip dan menekan di papan kekunci untuk meneruskan isu terkini, pagi ini saya rasa sedikit terpanggil untuk menulis tentang sedikit luahan hati, yakni mengenai parti PAS.

1. Presiden PAS kata isu kerajaan perpaduan ini telahpun dipersetujui oleh PKR dan DAP.

2. Mursyidul AM PAS kata kerajaan perpaduan ni mengarut,

3. DAP dan PKR kata perkara ini tidak pernah dipersetujui oleh mereka,dan mahukan penjelasan lanjut dari Presiden PAS.

4. Mursyidul 'Am PAS Tuan Guru Nik Aziz mengatakan bahawa kerajaan perpaduan ini 'Boneka UMNO'

5. Tuan Guru amat marah dan minta timbalan Presiden PAS tinggalkan PAS sertai UMNO.

Daripada 5 perkara di atas, adalah lebih afdal kepada Presiden PAS, ataupun sesiapa sahaja yang pemimpin dan ahli-ahli PAS yang menyokong gesaan kerajaan perpaduan ini supaya fikir kembali, apa yang membuatkan PAS sampai ke tahap ini sekarang? Tahap di mana, kaum bukan Islam memberi sokongan kepada PAS pada 8 Mac 2008 dan juga pada pilihanraya-pilihanraya kecil yang disertai oleh PAS selepas 8 Mac.

Saya pasti, tidak ramai di antara penyokong ataupun ahli-ahli PAS, mahupun pemimpin-pemimpin PAS itu sendiri mengenai kejayaan mereka pada 8 Mac 2008 dan pilihanraya kecil Bukit Gantang khususnya, apabila PAS menerima undi daripada kaum bukan Islam yang besar jumlahnya.

Jadi persoalannya sekarang, mengapa? Jawapannya begitu mudah, pengundi-pengundi ini mengundi parti yang lambangnya selain lambang DACING (BN). Bukti? PAS menang di kawasan-kawasan multiracial seperti di Perak, bukan hanya di kawasan yang hardcore Melayu seperti di Kedah dan Kelantan.

Mungkin ketika 8 Mac 2008, pengundi-pengundi ini tidak mempunyai pilihan lain kerana perasaan amarah, benci dan mual terhadap BN/UMNO. Oleh itu, mereka mengundi parti lain, iaitu PKR,DAP dan termasuklah PAS. Dan sokongan ini diteruskan, malah terus bercambah semasa pilihanraya-pilihanraya kecil selepas 8 Mac 2008. Sokongan Melayu mungkin boleh disimpulkan terpecah kepada 2, kepada PAS/PKR dan BN/UMNO. Tetapi bagi Cina dan India, sokongan mereka jelas memihak kepada PKR/DAP/PAS. Itu jika kita lihat daripada pecahan mengikut kaum.

Dari segi pecahan umur, rakyat muda belia (seperti saya) juga jelas dan terang-terangan memihak kepada PKR/DAP/PAS. Bukti? Selepas secara rasmi BN kalah di Pulau Pinang, anak-anak muda berbangsa Melayu, samada menaiki motor atau berjalan kaki, berarak dengan mengibar bendera PAS dan DAP.

Bila dan di mana lagi fenomena ini pernah dilihat atau akan dilihat sekali lagi?

Oleh itu, amatlah mendukacitakan jika para pemimpin PAS dan ahli-ahli PAS terus menokong gesaan kerajaan perpaduan dan berbincang dengan UMNO, kerana sokongan serta kekuatan yang PAS ada sekarang adalah hasil kebencian rakyat kepada UMNO/BN. Saya berasa sangat gusar, jika pemimpim-pemimpin PAS dan ahli-ahlinya yang menyokong kerjasama dengan UMNO ini diteruskan, PAS akan kehilangan sokongan yang telah diterimanya sebelum ini, dan ini secara tidak langsung akan melemahkan Pakatan Rakyat.

Harus diingat, lembu dipegang dengan talinya, manusia dipegang dengan janjinya. PAS adalah sebahagian daripada Pakatan Rakyat, dan sudah tentu ada perjanjian yang sudah termetrai di antara ketiga-tiga parti ini, janganlah memungkiri janji dan ‘mutual understanding’ yang telah dicapai. Pintalah persetujuan daripada PKR dan DAP dahulu sebelum meneruskan kerjasama dengan UMNO, hormatilah dan jagalah perasaan rakan-rakan kita, jangan kita mudah lupa apa yang membawa kita ke tahap sekarang.

Saya khuatir, PAS bukan sahaja akan kehilangan sokongan daripada kaum bukan Islam tetapi juga daripada pengundi-pengundi muda. Masih belum terlambat. Kuburkan UMNO di Manek Urai, talqinkan mereka pada pilihan raya ke-13 -Azlan Zainal

Tariklah segera, redakan...

ISU Kerajaan Perpaduan ini sebenarnya sudah lama didengari dalam PAS iaitu sebelum muktamar lagi. Walau bagaimanapun, isu ini tamat diperkatakan apabila Tuan Guru Presiden PAS di dalam kenyataannya berkata bahawa `Tiada lagi Kerajaan Perpaduan' bersama Umno sejurus Najib mengambil alih jawatan PM menggantikan Pak Lah. Alhamdulillah, isu tersebut dinoktahkan dan semua ahli Pas serta rakan-rakan di dalam PR bergembira dengan keputusan muktamad Tuan Guru Presiden tersebut. PR bersama PAS dilihat lebih bersemangat selepas itu sepertimana yang telah dapat dibuktikan di dalam beberapa pilihanraya kecil selepas itu.

Entah mengapa dan kenapa, tiba-tiba terpacul semula isu ini di dalam Muktamar PAS baru-baru ini. Mungkin, ada beberapa kerat pemimpin yang masih tergila-gila dengan usaha sama PAS dengan Umno ini yang kecewa teramat sangat apabila Tuan Guru Presiden menoktahkan isu tersebut sebelum ini. Maka, isu ini timbul semula di dalam keadaan `versi' yang agak berbeza serta diubahsuai agar kelihatan lebih `Islamik atau Syarie'. Pokoknya, perpaduan itu menyebut nama Umno iaitu satu nama yang teramat jelik di hati rakyat terutamanya di Perak. Muktamar mungkin tidak terasa bagaimana sukarnya Ir Nizar berhadapan dengan Umno di Perak di dalam keadaan wakil Pas di dewan paling kecil jumlahnya daripada wakil DAP dan PKR. Namun, Ir Nizar bersyukur kerana di Perak, PR telah membuktikan bahawa PR mampu senang dan susah bersama, bahkan sanggup mati demi maruah PR sendiri.

Saya suka membezakan sikap dan pengorbanan rakan-rakan di dalam PR di Perak dengan Selangor. Di Selangor, awal mula pertama mula PR menawan Selangor, sudah ada pemimpin yang otaknya tidak keruan kerana gagal mendapat majoriti kerusi partinya bagi membolehkan dilantik sebagai MB Selangor. Tanpa rasa bersalah dan berdosa, pemimpin ini sanggup berjumpa pemimpin Umno sehingga ke peringkat PM ketika itu bagi membincangkan `perpaduan' bersama Umno, kononnya. Tidak menjadi rahsia lagi, pertemuan yang saya anggap `keluar dari kelambu dan masuk kelambu' orang lain itu turut membincangkan sekiranya `perpaduan' bersama Umno di Selangor ini berjaya, pemimpin tertentu ini telah dicadangkan sebagai MB Selangor dan bukannya Tan Sri Khalid. Inilah pengkhianat yang kini masih berada di dalam parti dan lebih berbahaya lagi memegang jawatan penting, dan ironinya pemimpin ini `terselamat' dari sebarang tindakan disiplin parti dan jamaah Islam.

Setelah mereka ini gagal di dalam pengkhianatan pertama mereka, usaha terus dijalankan dan digunakan muktamar yang mulia ini sebagai pembawa `virus' mereka. Kini, virus tersebut mula melanda di dalam parti dan dilihat semakin parah. Pemimpin ini sedar bahawa majoriti perwakilan tidak menyokong serta bersubahat dengan usaha khianatnya, maka di`sejukkan' suasana dengan menyeru ahli-ahli dan rakan-rakan dalam PR agar `Lupakan sahaja Isu Kerajaan Perpaduan'. Begitu mudah lidah berbicara untuk menyelamatkan diri masing-masing. `Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya'.

Pada pandangan saya, tiada jalan lain yang dapat dilakukan oleh pimpinan kecuali secara tegas dan muktamad membatalkan segala ucapan berkaitan isu ini. Keputusan muktamar yang lalu diguna pakai semula termasuk kata-kata Tuan Guru Presiden sebelum ini bahawa isu `Kerajaan Perpaduan' bersama Umno dinoktahkan. Jangan kita salahkan rakyat dan ahli yang memperbesarkan isu ini kerana isu ini sememangnya besar, jika tidak masakan disebut di dalam muktamar?

Ingatlah Wahai Ahli PAS!

Jangan Lupa Pengorbanan Almarhum Ustaz Fadzil Noor

Allahyarham Ustaz Fadzil Noor, mantan Presiden PAS adalah seorang tokoh LEGENDA dalam PAS hinggakan jasa dan pengorbanannya tidak akan dapat dilupakan sampai bila-bila. Adakah ahli-ahli PAS lupa bahawa Ustaz Fadzil Noor yang merintis jalan penubuhan Barisan Alternatif yang kini menjadi Pakatan Rakyat?

Ustaz Fadzil Noor jugalah yang merintis jalinan persaudaraan dan pakatan dengan Anwar Ibrahim. Walaupun Anwar telah melukakan hati Ustaz Fadzil Noor semasa di dalam UMNO, tetapi Ustaz Fadzil telah memaafkan itu semua. Mereka bersatu hati, tenaga dan berjuang dalam Gelombang Reformasi 1998 yang mencatatkan sejarah tanahair Malaysia.

Jika tidak kerana keberanian Anwar Ibrahim yang rela dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri, jika tidak kerana ketulusan hati Ustaz Fadzil Noor yang rela memaafkan sahabatnya, sudah tentu Gelombang Reformasi 1998 tidak akan berlaku.

Reformasi 1998 - bonus kepada PAS

Gerakan Reformasi 1998 yang dirintis oleh Anwar Ibrahim dan Ustaz Fadzil Noor adalah bonus dan membawa keuntungan kepada PAS dan pembangkang. Jika tidak kerana Reformasi 1998, rakyat tidak akan terbuka minda dalam berpolitik.

Jika tidak kerana Reformasi 1998, rakyat masih memuja dan mengagungkan UMNO dan BN. Jika tidak kerana Reformasi 1998, rakyat tidak akan nampak dan sedar penipuan dan pembohongan UMNO dan BN.

Kerana Reformasi 1998 jugalah rakyat mula berani mendampingi PAS, satu parti yang dipandang ekstrim satu masa dulu. Kerana Reformasi 1998 jugalah PAS menjadi kuat hingga berjaya menawan Terengganu pada PRU 1999 dan menang kerusi Parlimen terbanyak dalam sejarah. Lupakah kita semua?

Jangan Lupa Ungkapan Kata Ustaz Fadzil Noor

Almarhum Ustaz Fadzil Noor pernah berkata bahawa “Gelombang Reformasi 1998 ini tidak akan berhenti malah ia akan terus menggoncang pentas politik Malaysia. Tunggulah hasilnya selepas 10 tahun.” Itu ungkapan beliau semasa berucap di rumah saudara Anwar Ibrahim.

Nah! Lihat sahaja kebenaran. Selepas 10 tahun iaitu pada tahun 2008, UMNO dan BN tumbang dalam PRU2008. Mereka hanya diselamatkan oleh undi dari Sabah dan Sarawak. PAS bersama pembangkang lain telah memperolehi kerusi terbanyak dalam sejarah dan telah menang di 6 negeri iaitu Kelantan, Kedah, Perak, Selangor, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta berjaya menembusi kubu kebal UMNO di Negeri Sembilan dan Johor!

Itu semua hasil daripada benih Gerakan Reformasi 1998 yang diasaskan oleh Anwar Ibrahim dan Ustaz Fadzil Noor. Lupakah kita semua?

Anwar kini keseorangan

Kini pengasas Gerakan Reformasi hanya tinggal seorang. Ustaz Fadzil Noor telah lama pergi meninggalkan kita semua. Anwar Ibrahim pula seolah-oleh dipinggirkan oleh sekutu rapatnya iaitu PAS.

Ya, memang segala yang berlaku adalah kehendak Allah SWT tetapi Allah telah berfirman bahawa “Tidak akan berubah nasib sesuatu kaum itu melainkan ia sendiri yang berubah.” Maka jasa dan pengorbanan saudara Anwar Ibrahim dan Ustaz Fadzil Noor yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi menegakkan kebenaran dan keadilan mesti dihargai dan diingati.

Jika Ustaz Fadzil Noor masih hidup, PASTI DIA AKAN SEDIH DAN MENANGIS MELIHATKAN NASIB SAHABATNYA ANWAR IBRAHIM YANG DISISIHKAN OLEH PARTINYA SENDIRI IAITU PAS.

Setiap kali Anwar ke Kedah, beliau akan mengambil kesempatan menziarahi sahabatnya Ustaz Fadzil Noor di makamnya di Kedah. Pasti saudara Anwar Ibrahim menangis dan mengalirkan airmatanya mengenangkan jasa dan kepercayaan sahabatnya yang tidak pernah pudar, dan mengenangkan nasib dirinya tanpa Ustaz Fadzil di sisi. Kalaulah Ustaz Fadzil Noor masih ada, itu keluhnya.

Jangalah kita robohkan jambatan yang dibina Almarhum Ustaz Fadzil Noor dan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz. Tinggalkanlah 'Kerajaan Perpaduan', perkasakan Pakatan RAKYAT!.

INGATLAH WAHAI AHLI PAS…

Semua adalah milik ALLAH!

Dunia ini Allah punya segala-segala yang ada di dalam dunia ini pun Allah punya. Bahkan kita manusia ini pun Allah yang punya. Justeru itu pada hakikatnya, kita tidak memiliki apa-apa sebaliknya kita dimiliki. Kalaupun kita ada mempunyai harta kekayaan, wang ringgit yang menimbun-nimbun, kekayaan itu bukan kita punya. Itu milik Tuhan. Kekayaan itu termasuk diri kite sendiri, ia juga adalah milik Tuhan.

Kita sebagai manusia dalam keadaan apa sekalipun adalah miskin. Kita bila-bila pun miskin. Kite tetap miskin. Kalau kita kaya dan mempunyai harta, kita hanya tukang jaga kekayaan Tuhan. Kita hanya tukang tadbir kekayaan Tuhan. Kita boleh ambil sekadar yang kita perlu dari kekayaan kita tetapi yang selebihnya mesti digunakan untuk manusia lain yang memerlukan dan untuk masyarakat. Allah jadikan harta dan kekayaan itu untuk manusia seluruhnya, untuk keperluan semua hamba-hambanya. Segala rezeki dan kekayaan yang Allah kurniakan itu cukup untuk hamba-hambaNya di muka bumi ini. Hanya rezeki, harta dan kekayaan itu tidak diberi sama banyak dan sama rata. Ada yang dapat lebih. Ada yang dapat kurang. Supaya ada manusia yang kaya dan ada manusia yang miskin.

Allah jadikan miskin kaya bukan secara kebetulan. Kalau dalam masyarakat manusia semuanya miskin, maka tidak akan ada penggerak ekonomi, tidak akan ada pencetus industri, perniagaan dan perdagangan. Tidak akan ada pembela bagi orang yang fakir dan miskin. Ekonomi masyarakat tidak akan wujud dan berkembang. Manusia hanya akan sibuk mencari makanan sehari-hari untuk diri dan keluarga masing-masing. Semua manusia akan hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Tidak akan berlaku interaksi, usahasama, kerjasama, khidmat dan saling perlu memerlukan di antara satu sama lain. Tidak akan ada kemajuan. Tidak akan terbangun masyarakat, tamadun dan peradaban. Semua manusia akan hidup macam orang asli atau kaum aborigin yang semuanya samasama miskin.

Sebaliknya kalau dalam masyarakat manusia semuanya kaya-kaya belaka, maka kekayaan itu tidak ada apa-apa makna. Orang kaya akan menjadi susah juga. Siapa yang akan menanam padi. Siapa yang akan ke laut menangkap ikan. Siapa yang akan menternak lembu, kambing dan ayam. Siapa yang akan menanam sayur dan pokok buah-buahan. Bukankah ini semua kerja orang miskin. Apa yang orang kaya hendak makan. Takkan hendak makan duit, emas, perak, intan dan berlian. Siapa yang akan bina rumah, buat jalan, angkut sampah, potong rumput, menjadi pekerja bekalan air dan elektrik dan beribu-ribu macam khidmat lagi.

Kalau hendak gerakkan industri dan ekonomi pula siapa yang akan jadi buruh. Siapa yang akan jadi pekerja. Siapa yang akan jadi penyelia. Akhirnya siapa yang akan jadi pembeli atau pengguna bagi barangan dan khidmat yang dikeluarkan. Adanya miskin dan kaya itu adalah rahmat dari Tuhan supaya manusia boleh mencipta kehidupan, membina masyarakat dan menggerakkan tamadun. Supaya manusia kenal-mengenal, bantu-membantu, saling perlu-memerlukan dan berkasih sayang di antara satu sama lain. Tanpa adanya miskin dan kaya di kalangan manusia, maka tidak akan ada interaksi. Tidak akan ada masyarakat.

Namun begitu, rezeki dan kekayaan yang Allah limpahkan ke bumi ini adalah untuk semua manusia walaupun pembahagiannya tidak sama banyak dan tidak sama rata. Justeru itu apabila ada orang atau pihak yang tidak menjaga dan tidak mentadbir harta dan kekayaan yang Allah amanahkan kepada mereka dengan baik, maka akan berlakulah bencana. Apabila orang kaya tidak menyama ratakan harta kekayaan mereka kepada fakir miskin dan yang memerlukan, maka akan datanglah malapetaka. Apabila orang kaya mula merasakan kekayaan mereka adalah hak mereka sendiri dan bukan hak Allah yang perlu diagih-agihkan, maka akan turunlah laknat dan bala.

Rezeki, harta dan kekayaan Allah itu adalah untuk semua manusia dan masyarakat bukan untuk manusia yang tertentu sahaja. la mesti disama ratakan. Kalau tidak akan timbul kelas dan kasta kaya miskin dalam masyarakat yang satu sama lain benci-membenci, curiga-mencurigai, hina-menghina dan dengki mendengki. Masyarakat akan menjadi kucar- kacir, kacau-bilau, bergaduh dan berkelahi. Akan belaku berbagai bentuk jenayah dan penindasan. Hilang ukhwah dan kasih sayang. Manusia tidak kira kaya atau miskin akan hidup dalam ketakutan dan kebimbangan.

Oleh itu, semua manusia terutama yang kaya, perlu memiskinkan diri. Memiskinkan diri ini bukan bererti kita mesti jatuh miskin. Memiskin diri ialah menyedari dan merasakan bahawa kita sebagai manusia, hakikatnya adalah miskin dan tidak punyai apaapa. Kesemua kekayaan adalah hak Allah semata-mata. Kalau pun kita kaya dan berharta, kita tahu dan kita sedar bahawa kita sebenarnya miskin. Kekayaan yang ada itu adalah amanah dari Allah yang wajib kita jaga dan tadbirkan mengikut kehendak-Nya.

Kita boleh ambil setakat mana yang perlu sahaja dan menggunakan yang selebihnya untuk golongan fakir miskin dan masyarakat. Memiskin diri ertinya merasakan kekayaan kita bukanlah hak kita tetapi hak Allah untuk diagih-agihkan kepada golongan miskin dan masyarakat. Inilah sebenarnya erti zuhud. Zuhud bukan bermaksud tidak kaya atau tidak berharta. Zuhud ertinya tidak merasakan kekayaan dan harta ini kita punya. Zuhud ertinya merasakan harta dan kekayaan itu kepunyaan Allah yang perlu diagihkan kepada yang berhak.

Zuhud ertinya mempunyai kekayaan di tangan tapi tidak di hati. Orang yang zuhud ialah orang yang telah memiskin dirinya hingga mudah baginya menggunakan kekayaannya untuk masyarakat dan golongan yang memerlukan.-Azlan Zainal

Sebaik-baik pemimpin dan Ulama'

"Sebaik-baik pemerintah adalah yang mendatangi ulama, seburuk-buruk ulama adalah yang mendatangi pemerintah"

(peringatan dari Syaikh 'Ali bin 'Atiyyah al-Hamawi (w:936H)

Perkataan ini sangat popular dan disandarkan kepada Rasulullah SAW dalam banyak kitab-kitab turath yang membincangkan tentang akhlaq ulama. Syaikh 'Ali al-Hamawi menyebut 3 keadaan dalam hubungan antara dua kumpulan elite ini:

1-ulama mendatangi umara: lazimnya inilah seburuk-buruk keadaan.

2-ulama didatangi oleh umara:

3-ulama meng'uzlah diri daripada umara: inilah yang paling selamat.

Ulama adalah pemegang amanah para rasul, Allah mengamanahkan mereka dengan ajaran syara' yang telah dibawa oleh rasul dari segi ilmu dan amalan. Allah telah mentaklifkan atas manusia untuk menuntut ilmu, maka ulama bertanggung-jawab ke atas penyebaran ilmu dan pengamalan terhadap ilmu tersebut, mereka memegang amanah dari segi pegangan aqidah dan ibadat, ke setiap sesuatu yang perlu ditasdiqkanke pada ilmu serta amalan yang muafakat dengan ilmu yang benar pada batin tersembunyi dan pada zahir yang kelihatan Mana-mana yang berjalan di atas sunnah anbiya' , maka dia adalah seorang beramanah, sesiapa yang menyalahi jalan yang tersebut, maka dia adalah pengkhianat. Mendekati pihak penguasa akan memenatkan hatinya, malah sekiranya dia mengira sebagai kebaikan tentang keburukan yang dilakukannya itu , maka ini adalah perbuatan yang mengkhianati Allah dan rasul-Nya. Terdapat perkataan dahulu-kala : sekiranya kamu melihat seorang alim yang cintakan dunia, awasilah dia dari (mempengaruhi) amalan agama kamu. Dan dikatakan orang: Tiada yang lebih menjelekkan daripada seorang alim yang ketika didatangi ke majlis ilmunya, dia tidak berada di situ, lalu ditanya tentangnya, maka dijawab: sesungguhnya dia sedang menjumpai sipenguasa. Ini ditujukan kepada sesiapa yang menjumpai pihak penguasa dan menghadap mereka dengan kata-kata kasar dan menyalahi kehendak mereka, bagaimanakah pula pada sesiapa yang berjumpa pihak penguasa dengan tuturan yang lemah-lembut dan mentaaati kehendak hawa-nafsu mereka?. Imam Sufian ath-Thauri telah berkata: apabila engkau melihat seorang qari (ulama) rapat dengan sultan, ketahuilah dia sebenarnya seorang perompak, sekiranya engkau melihat dia rapat dengan orang kaya-kaya, ketahuilah dia seorang yang bermuka-muka. Disebut oleh Ibnu Saad pada kitab Tabaqat: sesungguhnya seorang lelaki memasukki untuk menemui sultan, dibawa bersama agamanya, dan apabila dia keluar tiada sesuatu daripada agamanya yang tinggal

==================================
Dicatatkan bahawa Imam Ibnu Taimiyyah telah didatangi oleh seorang pedagang yang mengadu yang dia dikhianati oleh seorang penguasa di Damsyik. Lalu Imam itu telah pergi untuk menemui pembesar tersebut, ketika beliau berada di depan rumah pembesar itu, pembesar itu telah menyindir Imam Ibnu Taimiyyah dengan katanya
"terhormatlah seorang pembesar yang berada di depan pintu rumah ulama, dan sebaliknya pada seorang ulama yang berada di depan pintu pembesar". Lalu Imam Ibnu Taimiyyah menjawab : "Diamlah engkau!, adakah hina Nabi Musa yang menadatangi istana Firaun?, Aku datang bukan untuk meminta sesuatu pemberian daripada engkau kecuali untuk menuntut keadilan kepada orang yang telah engkau zalimi"

Tulisan Imam 'Ali bin Atiyyah bertujuan untuk memperingati agar ulama menjaga kemuliaan ketinggian dan kejernihan ilmu yang ada pada mereka. Sehingga mereka melihat tugas mereka memimpin ummah dalam soal ilmu syariat dan bimbingan kerohanian itu lebih tinggi, lebih mulia dan mengatasi kedudukan dan penghormatan yang ada pada pemimpin politik.

Allah memilih orang-orang yang istimewa untuk dijadikan ulama yang sebenar, mereka adalah pewaris anbiya dan pemegang amanah Rasul. Sedangkan Allah membiarkan Firaun, Namrud dan pemerentah yang zalim lain untuk menjadi penguasa dan pemimpin siyasah. Hanya daripada kalangan muslim yang Allah muliakan sebagai ulama, tetapi orang kafir mulhid pun diizinkan Allah untuk menjadi pemimpin.

Imam al-Ghazali RH menyebut tentang pembahagian tugasan siyasah:
-siyasah para anbiya: untuk mentadbir dan memimpin golongan khawas dan orang awam dalam soal aqidah dan ibadat.
-siyasah para ulama: untuk memimpin golongan khawas yang menuntut ilmu agama dan membersihkan jiwa.
-siyasah salatin:untuk memimpin orang awam.

Di zaman sekarang, ulama seperti Syaikh Dr.Abdul Halim Mahmud menyebut terdapat dua bentuk kekhalifan dalam Islam, (1) khilafah dari segi siyasah yang terhenti dengan runtuhnya khalifah Uthmaniyyah (2) khilafah dari segi ilmu dan kefahaman agama yang masih kekal dengan adanya ulama muhaqqiqin, antara yang sepatut menjadi simbolnya adalah Syaikh al-Azhar.

Kalaulah dahulunya peribadi yang terbaik dari segi agama (tidak semestinya yang paling banyak ilmu dan maklumatnya tentang ajaran agama) dan paling layak memimpin telah dilantik menjadi pemimpin ummah, yang kita lihat pada susuk Saiyyidina Abu Bakar, Saiyyidina Umar, Sayyidina Uthman, Saiyyidina 'Ali, kemudian pada susuk Saiyyidina Umar bin Abdul Aziz pada zaman Umayyah, kemudian susuk tubuh pemimpin siyasah (umara) dan ulamanya telah terpisah.

Bagaimanapun secara keseluruhan pemerintah muslim yang terbilang di sepanjang zaman sentiasa menjalani kehidupan secara beragama, memanafaatkan kehadiran ulama dan solihin dalam ajaran dan doa mereka, memimpin tentera ke medan jihad serta terlatih dalam strategi perang, menitikkan beratkan kebajikan rakyat dan mempunyai hemmah yang tinggi terhadap penyebaran ilmu dan penghayatan agama.

Hal yang hampir serupa dibincangkan oleh Syaikh Said Hawwa tentang maksud Jamaah, yang disebut di dalam beberapa hadith yang wajib kita mengabungkan diri, iaitu jamaah ummah di bawah khalifah muslimin ketika ianya masih wujud dan juga jamaah ummah, dalam rupa mazhab ahlu as-sunnah di bawah imam-imam mujtahidin. Syaikh Said Hawwa juga menekankan kepentingan usaha bagi menghidupkan balik institusi pemerentah Islam sebagaimana yang diisyaratkan dalam syariat kita yang luhur itu.

============================================
Imam 'Ali bin 'Atiyyahal-Hamawi juga menyebut maksud perlaksanaan syariat oleh pihak pemerentah adalah:
1-Perkara ad-Daruriyyat: iaitu kesejahteraan agama, jiwa-raga, aqal fikiran, keturunan dan harta. Inilah perkara yang terpenting, di atas maksud inilah berdirinya urusan agama dan urusan dunia. Syara telah menjaga perkara ini dari dua aspek, (1) mewujudkan perkara ini dan melaksanakannya serta (2) melestarikan perlaksanaannya.

2-Perkara al-Ha jiyyat: perkara yang diperlukan oleh manusia untuk memudahkan kehidupan mereka, mengangkat kesulitan dan kepayahan daripada mereka, perkara ini berada di tempat kedua selepas perkara ad-Daruriyyat. Keseluruhan cabang hukum syara telah meringankan kesulitan untuk tidak membebani manusia, serta untuk memudahkan perjalanan kehidupan. Ini meliputi dalam urusan perlaksanaan ibadat, adat kebiasaan , muamalat dan hukuman jinayah.

3-Perkara at-Tahsi nat atau al-Kamaliyyat: iaitu perkara yang berhubung dengan menjaga maruah (harga diri), dan menjaga susila adat kebiasaan. kemuliaan akhlaq, Sekiranya perkara ini hilang, tiadalah ianya merosakkan kehidupan, tetapi kehidupan akan menjadi jelek pada pandangan orang-orang yang beraqal, Ianya menduduki tempat ketiga . Kita akan temuinya dalam perkara ibadat, muamalat, hukuman jinayah dan adab kebiasaan , Allah juga mesyariaatkan selepas perkara-perkara demikian itu adalah mukammalat li ad-Daruriyyat (penyempurnaan bagi tuntutan-tuntutan asas), mukammalat li al-Ha jiyyat (penyempurnaan bagi tuntutan-tuntutan keperluan) dan mukammalat li at-Tahsinat (penyempurnaan bagi tuntutan-tuntutan keelukkan)
==========================

Sangatlah diharapkan kita dapat memahami perkataan Siyasah, kefahamannya dan tauladan perlaksanaannya berdasarkan susur-galur kefahaman yang dibawa oleh ulama ummah ini zaman berzaman. Pendekatan asas kefahaman kita sepatutnya adalah secara textual, kemudian melihat waqi' semasa dan setempat untuk memahami keadaan dan mencari peluang bagi melaksanakan kefahaman yang dibina di atas dasar textual itu setakat yang termampu. Pendekatan kita sepatutnya bukannya pendekatan kontekstual, iaitu pendekatan yang asasnya mengambil kira konteks semasa dan setempat lalu dicari nas-nas (jika ada keperluan) untuk menjadi justifikasi kepada pendekatan yang akan diambil.

Kadang-kadang kita juga tertanya-tertanya kenapa golongan yang menerima pendidikan formal secara agama sangat menuntut agar mereka dinobat dan ditabalkan menjadi pemimpin siyasah. Dari manakah mereka bina kefahaman ini? Bukankah syarat menjadi pemerentah yang disepakati di kalangan ulama itu adalah seorang yang mempunyai sikap adil?, Sementara syarat penguasaan ilmu itu pula menjadi perkara khilaf di kalangan ulama. Bahkan tahap ilmu pun terdapat perbezaan, adakah perlu seorang pemimpin itu mujtahid yang mampu mengistinbatkan hukum dari nas secara langsung atau seorang alim yang muqallid?.

Tetapi sekiranya kita berpegang kepada perlunya sikap adil, maka seorang yang berbohong secara terang-terangan, mentohmahkan orang lain tanpa sebarang baiyyinah, berjanji palsu dan mengkhianati amanah adalah dikira sebagai seorang yang tidak mempunyai sikap adil, walaupun dia mempunyai latar belakang pengajian agama atau memegang jawatan keagamaan sekalipun, maka dari segi feqahnya dia tidak layak diangkat sebagai pemimpin. Kecuali apabila keseluruhan masyarakat telah fasiq, maka yang kurang fasiq itulah yang mempunyai kelebihan.

Diharap pihak berpendidikan agama akan mencerahkan kita dengan ajaran suci agama tanpa kompromi walaupun seakan meminggirkan kepentingan golongan mereka sendiri di dunia ini, dan bukannya menjual-beli ajaran-ajaran agama (apa lagi mengikut tafsiran sendiri dan mempunyai kepentingan tertentu) dengan harga dan nilai dunia yang murah serta akan binasa ini.
 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent