Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Di mana uniknya Gerakan Islam-PAS?

Ada analisis dalam Malaysian Insider mengandaikan bahawa non melayu dan non Muslim mengundi PAS dalam PRU12 bukan kerana mereka sukakan PAS, tetapi kerana mereka tidak mahu UMNO. Saya tidak tolak kenyataan tersebut keseluruhannya, tetapi benarnya adalah sedikit. Ada kalangan non melayu dan non Muslim yang mengundi PAS kerana mereka mahukan PAS dan mereka yakin dengan PAS.

Kenapa? kerana ada sesuatu yang unik dan indah dalam PAS yang tidak terdapat pada parti parti lain. Kerana ia merupakan Jemaah Islam.

Isu kerajaan perpaduan yang melanda PAS baru baru ini adalah satu isu yang besar yang boleh memecah belahkan PAS, kerana jelas terdapat pembahagian sokongan kepada dua kelompok utama. Ia dikemelutkan lagi dengan tindakan dan keceluparan yang dieksploitasi oleh media. Di sinilah uniknya PAS, yang menyelesaikan masalah bukanlah sikap, tetapi tarbiyah.

Di sini juga unik dan cantiknya tindakan yang diambil oleh pimpinan PAS, terutamanya Mursyidul 'Am. Sekiranya ada sesuatu yang tidak kena dan perlu ditegur, maka ia ditegur, tidak kira setinggi mana jawatan yang dipegang dalam parti. Kalau sekiranya setelah teguran diberi, masih lagi tidak dapat membaca suasana, maka perlu diambil tindakan yang lebih keras, walaupun itu menjadi pilihan yang terakhir. Kalau perlu dirotan, maka dirotan, kalau perlu dikuarantin, maka dikuarantin, kalau perlu dipancung, maka dipancung.

Apabila kesedaran timbul setelah dikena tindakan , maka segala yang keruh dijernihkan dengan sifat ukhuwah yang telah sedia ditanam dan cara adab berjamaah yang telah ditarbiyah. Tiada luka dan tiada parut. Menegur jua satu daripada adabnya.

Hanya yang bawah dan yang tidak bertanggung jawab sahaja, yang sejak mula kurang hajar dan celupar, cabul serta laser terhadap Mursyidul 'am yang belum dipancung tetapi akan menerima pancungan. Tidak di dunia mungkin di akhirat.-Azlan Zainal

1 comments:

  1. MyNameIsAja said...
     

    Assalamualaikum Abg Azlan,

    sy nk tanye pndgn abg ttg Nizar yg pegang lilin sbgai tnda brkabung ats kmatian Teoh Beck Hong..dan pndpt abg ttg Tok Guru yg xnk komen ape2 dlm hal ini...sekian

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent