Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Jangan masuk perangkap UMNO!

Lihatlah kaum Satu Malaysia sudah sokong 'Kerajaan Perpaduan':

‘‘Saya sebenarnya tidak mahu mengulas isu-isu politik tetapi dalam soal cadangan kerajaan perpaduan UMNO-Pas ini, saya setuju sangat jika ia dapat dijayakan. – Harusani, Mufti Perak merangkap penasihat UMNO, ulama' BN.

UMNO bersikap terbuka kerana yang penting sekali ialah usaha untuk merealisasi kerajaan perpaduan mestilah membawa kebaikan kepada rakyat dan negara secara am.- Najib Tun Razak, PM

“Idea yang dicadangkan Nasharudin itu patut dikaji semula kerana beliau adalah seorang pemimpin yang bijak dan saya yakin tujuannya adalah untuk kebaikan semua dan beliau ikhlas dalam perjuangannya. – Khairy Jamaludin, Ketua Pemuda UMNO

Saya juga yakin keinginan Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa untuk mewujudkan kerjasama dengan UMNO ke arah kerajaan perpaduan adalah sejajar tuntutan Islam dan secara tidak langsung sama dengan misi perjuangan politik Menteri Besar Kelantan itu.- Ibrahim Ali, MP Pasir Mas, tetapi bertanding atas tiket PAS

“Semua pihak yang tidak bersetuju dengan agenda menjayakan kerajaan perpaduan seperti yang dicetuskan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini diminta mendiamkan diri. Saya doakan PAS tidak berpecah dua!”- Hishammuddin Tun Hussien, Naib Presiden UMNO.

Tidak pelikkah kita dengan kenyataan-kenyataan ini....
Fikirkan sejenak dan cuba renungkalah wahai pimpinan PAS dan para ahli sekalian.

Kerajaan Perpaduan yang diwiridkan semahu mahunya oleh Nasaruddin, Mustapha Ali dan beberapa kerat lagi agen agen UMNO telah membuatkan jemaah PAS yang kita sayangi ini porak peranda.

Mursyid al-'Am yang kita ketahui begitu lemah lembut perwatakannya boleh meloncat marah dan sangat bimbang apabila zikir dan wirid harian Nasharuddin ini sampai ke pengetahuannya. Walaupun beliau sedia maklum tentang pertemuan dalam gelap di antara Nasharuddin dan UMNO-BN, tetapi Mursyid al-'Am tidaklah begitu mempedulikannya kerana Nasharuddin tidak melafazkannya itu secara terang terangan.

Namun, apabila beliau sekali lagi diberikan mandat sebagai Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin telah cuba untuk mengijazahkan wirid yang diamalkannya itu kepada para muktamirin. Diulangi sekali lagi, setelah beliau sekali lagi menang jawatan Timbalan Presiden.

Kita amat yakin bahawa Nasharuddin pasti jatuh tersembam ke bumi jika beliau cuba menzahirkan wirid sembunyi sembunyi yang diamalkannya ini sebelum pengundian berjalan.

Ada orang yang boleh jadi agak kurang jitu pengamatannya menuduh golongan yang menentang Nasharuddin dan wiridnya itu adalah merupakan golongan yang tidak menghormati pilihan muktamirin tetapi sedarkah pihak pihak tersebut bahawa penentangan ini dilakukan selepas Nasharuddin menang bukan kerana keengganan kami menerima kemenangan Nasharuddin tetapi kerana beliau menzahirkan wirid Kerajaan Perpaduannya itu selepas beliau menang. Jika awal awal beliau memaklumkan idea jahatnya itu, maka tentulah awal awal lagi Nasharuddin sudah kami kafankan.

Ada orang menuduh kamu sebagai kelompok yang tidak wala' kepada pimpinan. Pada kami, kami tidak berkecil hati dengan tuduhan sebegini kerana kami tahu jalan yang kami pilih ini akan membuatkan rakan-rakan mungkin bertukar menjadi seteru kami. Tidak mengapalah. Kami memilih untuk melaluinya.

Sungguhpun begitu, kami mohon pihak pihak yang menembak kami dengan peluru jenama "tidak wala'" itu mempelajari dan memperhalusi semula apa erti wala' dalam konteks sebuah gerakan Islam seperti PAS.

Wala' dalam konteks sebuah gerakan Islam adalah bererti wala' kepada keputusan yang dibuat oleh pimpinan jemaah secara jam'ie dan bukannya wala' kepada individu yang memimpin ataupun wala' kepada keputusan pimpinan yang dibuat di luar mesyuarat.

Ketaatan kepada pimpinan bererti ketaatan kepada manusia dan ketaatan jenis ini adalah ketaatan yang bersyarat iaitu selagi mana pimpinan itu mentaati Allah dan Rasul, maka wajib bagi kita mentaatinya.

Dalam konteks jemaah, selagi mana keputusan pimpinan itu tidak mendatangkan mudharat kepada jemaah dan dakwah, maka wajib bagi kita ahli bawahan mematuhinya. Namun, sekiranya keputusan pimpinan itu mendatangkan kemudaratan kepada jemaah dan dakwah, maka wajib bagi kita menegurnya. Apatah lagi jika keputusan itu adalah keputusan yang dibuat secara sembunyi sembunyi oleh beberapa kerat pimpinan tanpa melalui saluran yang syar'ie iaitu mesyuarat rasmi.

Wala' kepada keputusan pimpinan bergantung kepada cara atau saluran bagaimana yang digunakan untuk membuat keputusan tersebut. Juga bergantung kepada kesan jangka panjang keputusan tersebut. Bukan soal siapa yang memutuskan keputusan itu sama ada Presiden, Timbalan Presiden atau pimpinan yang lain lain.

Seterusnya, sebagai sebuah gerakan Islam, seharusnya ada pihak yang memainkan peranan sebagai pemudah cara atau sebagai pendamai apabila timbulnya bunga bungan masalah dalaman. Malangnya, perkara ini tidak wujud dalam gerakan Islam PAS. Apa-apapun Kami para pendokong dan penyokong lebih sayangkan Jamaah dan Islam lebih dari seorang pimpinan. -Azlan Zainal

0 comments:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent