Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Masih belum terlambat..!

Lama sudah rasanya tidak menaip dan menekan di papan kekunci untuk meneruskan isu terkini, pagi ini saya rasa sedikit terpanggil untuk menulis tentang sedikit luahan hati, yakni mengenai parti PAS.

1. Presiden PAS kata isu kerajaan perpaduan ini telahpun dipersetujui oleh PKR dan DAP.

2. Mursyidul AM PAS kata kerajaan perpaduan ni mengarut,

3. DAP dan PKR kata perkara ini tidak pernah dipersetujui oleh mereka,dan mahukan penjelasan lanjut dari Presiden PAS.

4. Mursyidul 'Am PAS Tuan Guru Nik Aziz mengatakan bahawa kerajaan perpaduan ini 'Boneka UMNO'

5. Tuan Guru amat marah dan minta timbalan Presiden PAS tinggalkan PAS sertai UMNO.

Daripada 5 perkara di atas, adalah lebih afdal kepada Presiden PAS, ataupun sesiapa sahaja yang pemimpin dan ahli-ahli PAS yang menyokong gesaan kerajaan perpaduan ini supaya fikir kembali, apa yang membuatkan PAS sampai ke tahap ini sekarang? Tahap di mana, kaum bukan Islam memberi sokongan kepada PAS pada 8 Mac 2008 dan juga pada pilihanraya-pilihanraya kecil yang disertai oleh PAS selepas 8 Mac.

Saya pasti, tidak ramai di antara penyokong ataupun ahli-ahli PAS, mahupun pemimpin-pemimpin PAS itu sendiri mengenai kejayaan mereka pada 8 Mac 2008 dan pilihanraya kecil Bukit Gantang khususnya, apabila PAS menerima undi daripada kaum bukan Islam yang besar jumlahnya.

Jadi persoalannya sekarang, mengapa? Jawapannya begitu mudah, pengundi-pengundi ini mengundi parti yang lambangnya selain lambang DACING (BN). Bukti? PAS menang di kawasan-kawasan multiracial seperti di Perak, bukan hanya di kawasan yang hardcore Melayu seperti di Kedah dan Kelantan.

Mungkin ketika 8 Mac 2008, pengundi-pengundi ini tidak mempunyai pilihan lain kerana perasaan amarah, benci dan mual terhadap BN/UMNO. Oleh itu, mereka mengundi parti lain, iaitu PKR,DAP dan termasuklah PAS. Dan sokongan ini diteruskan, malah terus bercambah semasa pilihanraya-pilihanraya kecil selepas 8 Mac 2008. Sokongan Melayu mungkin boleh disimpulkan terpecah kepada 2, kepada PAS/PKR dan BN/UMNO. Tetapi bagi Cina dan India, sokongan mereka jelas memihak kepada PKR/DAP/PAS. Itu jika kita lihat daripada pecahan mengikut kaum.

Dari segi pecahan umur, rakyat muda belia (seperti saya) juga jelas dan terang-terangan memihak kepada PKR/DAP/PAS. Bukti? Selepas secara rasmi BN kalah di Pulau Pinang, anak-anak muda berbangsa Melayu, samada menaiki motor atau berjalan kaki, berarak dengan mengibar bendera PAS dan DAP.

Bila dan di mana lagi fenomena ini pernah dilihat atau akan dilihat sekali lagi?

Oleh itu, amatlah mendukacitakan jika para pemimpin PAS dan ahli-ahli PAS terus menokong gesaan kerajaan perpaduan dan berbincang dengan UMNO, kerana sokongan serta kekuatan yang PAS ada sekarang adalah hasil kebencian rakyat kepada UMNO/BN. Saya berasa sangat gusar, jika pemimpim-pemimpin PAS dan ahli-ahlinya yang menyokong kerjasama dengan UMNO ini diteruskan, PAS akan kehilangan sokongan yang telah diterimanya sebelum ini, dan ini secara tidak langsung akan melemahkan Pakatan Rakyat.

Harus diingat, lembu dipegang dengan talinya, manusia dipegang dengan janjinya. PAS adalah sebahagian daripada Pakatan Rakyat, dan sudah tentu ada perjanjian yang sudah termetrai di antara ketiga-tiga parti ini, janganlah memungkiri janji dan ‘mutual understanding’ yang telah dicapai. Pintalah persetujuan daripada PKR dan DAP dahulu sebelum meneruskan kerjasama dengan UMNO, hormatilah dan jagalah perasaan rakan-rakan kita, jangan kita mudah lupa apa yang membawa kita ke tahap sekarang.

Saya khuatir, PAS bukan sahaja akan kehilangan sokongan daripada kaum bukan Islam tetapi juga daripada pengundi-pengundi muda. Masih belum terlambat. Kuburkan UMNO di Manek Urai, talqinkan mereka pada pilihan raya ke-13 -Azlan Zainal

0 comments:

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent