Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Ulama' jadi hina bila kebenaran tidak berani diungkapkan!





Sudah berapa kali Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria menunjukkan kepada umum bahawa beliau adalah seperti penyokong tegar Umno Barisan Nasional. Harussani kesal dan dukacita dengan tindakan penyokong parti pembangkang yang sanggup mencerca dan memaki beliau ekoran kenyataannya, sesiapa yang tidak taat kepada pemerintah tetap dianggap menderhaka. Beliau mendakwa, tindakan berkenaan langsung tidak menggambarkan akhlak seorang Islam sejati kerana golongan mukmin mestilah takut kepada Allah, Rasul-Nya dan juga pemerintah.

Saya harap akhbar tersalah petik kenyataan mufti itu. Tetapi kalau benar itu kenyataan dia, saya tak terkejut dia dicerca dan dimaki. Itu pun kira dah nasib baik dah itu. Pemerintah yang Allah s.w.t. perintahkan kita taati ialah pemerintah yang taat kepada Allah dan Rasul sahaja. Tolong jangan tuduh Allah buat kerja bodoh menyuruh kita mentaati pemerintah yang tidak taat kepada Allah dan Rasul. Perkara itu bertentangan dengan keadilan Allah. Tidak mungkin dan Maha Suci Allah dari melakukan ketidakadilan. Maha Suci Allah yang sangat-sangat kita kasihi dari sangkaan manusia yang selalu menuduh Allah buat kerja bodoh.

Saya harap akhbar tersalah petik bahawa “Golongan mukmin mestilah takut kepada Allah, Rasul-Nya dan juga pemerintah". Takut kepada Allah memang betul. Tapi saya tak pernah dengar mana-mana tok guru yang membacakan nas yang menyuruh kita takut kepada pemerintah. Mungkin ada, tapi saya mungkin tak pernah dengar. Yang pernah saya dengar ialah “Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah, dan taatilah rasul, dan ulil amri di antara kamu. Jika kamu berselisih tentang suatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhir; yang demikian itu lebih utama dan lebih baik kesudahannya” -[Al-Quran 4:59]. Ulama berbahas tentang kalimah 'ulil amri' kenapa dalam al Quran ini tidak menyuruh ketaatan itu bukan bersifat qat'i (kekal tetap) sebagaimana ketaatan pada Allah dan Rasul yang sememangnya tiada keraguaan malahan ia suatu perintah. Ini kerana para pemimpin ini terbahagi kepada 2, ada yang sangat adil, memerintah atas perlaksanaan syariat Allah dan sebaliknya ada yang zalim, tidak adil, mengingkari perintah Allah.


Saya ambil hadith dalam mazhab Sunnah wal Jamaah:

Dengar dan taat adalah menjadi wajib kepada setiap Muslim dalam perkara yang ia suka atau tidak, selagi ia tidak disuruh dengan kemaksiatan, jika disuruh ke arah kemaksiatan maka tidak perlu lagi dengar dan taat (Bukhari dan Muslim)

Tiada ketaatan dalam bermaksiat kepada Allah; sesungguhnya ketaatan itu dalam kebaikan (Muttafaq ‘alaihi - disepakati)

Apa pun pendirian Harussani, saya tidak terkejut. Pada pandangan peribadi saya ia memang penyokong tegar Umno dan kadang-kadang menjadi jurucakap Umno. Anggapan kita itu orang ‘alim. Dia tentu dah sediakan jawapan di dalam kubur dan di Padang Mahsyar atas pendiriannya itu. ISLAM adalah agama yang kekal sehingga kiamat. Ia tidak akan mengalami perubahan atau tamat seperti agama yang dibawa oleh Nabi sebelum Rasulullah.

Ini dijelaskan menerusi sabda Rasulullah yang bermaksud:

Telah aku tinggalkan kepadaMu dua perkara yang mana selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya kamu tidak akan sesat selama-lamanya iaitu lah kitab Allah (al-Quran) dan sunnahku. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Yang perlu dilakukan ialah mempelajari dan mendalami Islam untuk mengamalkannya dalam seluruh kehidupan. Islam itu adalah cara hidup maka ia wajar dipraktikkan bukan sahaja dalam beribadat tetapi dalam bermuamalat, bersosial, berpolitik dan sebagainya.

Kita kena ingat dalam keadaan apa sekalipun, kita diikat oleh soal halal haram agama. Bukan hanya di Mekah kita perlu patuh kepada Allah, malah di mana-mana pun kita perlu patuh sebab Allah yang kita sembah itu sama walau di mana kita berada.

Rasulullah ada bersabda, “Ulama itu pewaris nabi”. Ulama bagaimanakah yang dimaksudkan pewaris nabi ini? Saya ingin memetik kata-kata Imam al-Ghazali dalam hal ini. Beliau membahagikan ulama kepada dua iaitu ulama akhirat dan ulama dunia.

Ulama akhirat ialah mereka yang mendalami agama, alim dan beramal dengan apa yang dipelajarinya serta menyampaikan ilmu itu dengan amanah. Mereka tidak bimbang dicela atau dikutuk dalam menyampaikan kebenaran. Ini bertepatan dengan firman Allah, ...Mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela... (al-Maaidah; 54)

Ulama dunia pula ialah golongan berilmu tetapi tidak jujur dalam menyampaikan ilmu Islam. Mereka tidak amanah dalam menyampaikan kebenaran atau kebatilan. Kalau kepentingan mereka tidak terjejas, maka dia akan sampaikan ilmu itu. Sebaliknya jika kepentingan atau periuk nasinya terjejas, maka dia akan mendiamkan diri.

Hari ini bilangan ulama akhirat ini tidak begitu ramai. Sebagai contoh ulama akhirat ialah Imam Abu Hanifah yang rela dipenjara dan disebat semata-mata kerana tidak mahu mengikut telunjuk pemerintah mengatakan al-Quran itu adalah makhluk. Bukan semua orang boleh diperbodohkan seperti mereka yang telah berjaya diperbodohkan. Jadi, mufti suruh takut dan taat perintah yang mana? Kalau di zaman Revolusi Islam Iran dahulu, Imam Khomeini quddisa sirruh mengarahkan para pendukung Revolusi Islam mencampakkan serban ulama jahat ke dalam longkang!-Azlan Zainal

1 comments:

  1. Asqalani said...
     

    CHECK BALIK IMAM ABU HANIFAH KER ATAU IMAM SUNNAH...IMAM AHMAD IBN HANBAL....

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent