Merobah Massa!

"The future belongs to those who prepare for it today!"-Malcom X

Kata-Kata Hikmah

Manusia tercipta kerana bergerak, dan untuk bergerak. Maka bergeraklah! Maka DIA akan bersama kita, setiap orang memiliki masa-masa kepahlawanannya sendiri, maka ia perlu dihargai!"

Tazkirah

"Marilah kawan mari kita kobarkan, Di tangan kita tergenggam arah agama dan bangsa, Marilah kawan mari kita nyanyikan, Sebuah lagu tentang pembebasan tanpa pendustaan! Tiada yang tidak berubah kecuali PERUBAHAN itu sendiri!"

Mengapa Perlu Masuk UMNO lagi?

"Bukan pasal PAS lawan UMNO, tapi masalah UMNO lawan Islam, PAS-UMNO tak leh berjumpa, sebab Kita (PAS) lawan UMNO kerana UMNO ni bawa ilmu salah; ilmu sesat. mu (wahai UMNO) adalah ayah Pin"- Tuan Guru Nik Aziz.

1. Apabila membincangkan persoalan Kerajaan Campuran dan Perpaduan, sebahagian pemikiran masyarakat akan membuat kesimpulan bahawa PAS masuk UMNO atau sebaliknya atau menjadikan sebuah parti baru. Oh traumanya kita!

2. Don't be worry. Persaingan antara PAS dan parti-parti lain terus berlangsung. Pilihanraya terus diadakan sekurang-kurang lima tahun sekali mengikut Perlembagaan. Kempen tetap berjalan seperti biasa. Kibarlah lambang parti setinggi mana pun tidak mengapa. Edar risalah, rayu undi, ceramah akan berjalan seperti biasa. Tidak perlu masuk Umno!

3. Kita hanya perlu menukar sistem pilihanraya yang kita amalkan dari 'First-Past-The-Post-System' ataupun 'Plurality Majority' kepada 'Proportional Representation' (PR). Melalui sistem PR (bukan Pakatan Rakyat), jumlah peratusan undi yang diperolehi akan menentukan jumlah peratusan kerusi. Ini dapat mengelakkan daripada berlakunya, `wasted votes' yang juga mempunyai hak suara mereka sampai ke Dewan Rakyat ataupun Dewan Undangan Negeri.

4. Pilihanraya 1959, undi popular Perikatan ialah 51.7% tetapi kerusi Parlimen yang diperolehi ialah 71% berbanding dengan parti pembangkang yang mendapat undi popular 48.3% dan kerusi di Parlimen hanya ada 29%. Pilihanraya 1999, undi popular BN ialah 56.5% tetapi kerusi Parlimennya ada 77%, manakala undi popular BA ialah 43.5% tetapi kerusi Parlimen hanya ada 24%. Ini bermakna suara rakyat 43.5% dinafikan kerana kita memilih sistem pilihanraya plurality majority.

5. Kaedah PR telah diamalkan di German, Indonesia, Switzerland dan kebanyakan negara maju (kecuali UK, USA, Kanada dan Perancis).

6. Di Indonesia, PKS (Parti Keadilan Sejahtera) dari sebuah parti yang kecil tetapi mempunyai sistem perkaderan dan tarbiyyah Ikhawanul Muslimin telah dapat bersaing dengan parti-parti yang lebih lama dan berpengaruh.

7. Apakah persoalan Kerajaan Perpaduan menjadikan PAS gila atau kemaruk kuasa? PAS memilih pendekatan pilihanraya adalah untuk mendapatkan kuasa agar Daulah Islam bisa ditegakkan selaras dengan konsep Qaedatul Sulbah manhaj Rasulullah SAW. Islam memandang kuasa itu sebagai alat untuk menggerakkan Dakwah dan sememangnya Islam yang perlu mentadbir dan memerintah alam ini. Jika tidak kerana kuasa, lebih baik orang PAS masuk jamaah tabligh ataupun ahli sufi. Ustaz Ismail Kamus pernah berkata, 'kita bukan gila kuasa tapi kita nak ambil kuasa daripada orang gila!'

8. Oleh itu, apa perlunya nak masuk Umno? Tak perlu mnyertai UMNO pun tidak mengapa! Kalau dahulu kita digembar gemburkan dengan isu muzakarah dan muqabalah tapi rasionalnya dari konteks dakwah baik tapi tersiratnya ia ada sesuatu yang tidak kena dan seolah-olah ada satu pakatan lain. Jangan dipandang hanya dengan menyertai UMNO kita baru boleh berdakwah mendekati mereka, tetapi jalan dakwah ini luas dan tidak memerlukan kita menyertainya sekalipun ia masih boleh dilaksanakan kerana Dakwah itu adalah tugas buat kita yang memahami perjuangan ini dan ia tidak bergantung kepada sempadan negeri, warna kulit, jersi parti yang dipakai, jamaah yang diintima dan sebagainya. Kerja buat dakwah adalah tugas para nabi dan ia bukan satu pilihan tapi satu amanah. Jika kita menunjukkan akhlak yang baik, qudwah yang indah dan memaparkan pesona perilaku serta tutur bicara yang boleh menjadi teladan adakah kita tidak akan dirapati dan didekati. Kalau kita dah kuat berkerja, berusrah, berdakwah, ramai orang akan masuk dan menyertai Jamaah dan harakah Islam termasuklah bekas ahli Umno. Sekarang PAS pun sudah 'multimembers'. Ada ABIM, ada JIM, ada haluan, ada al-Arqamnya, ada yang tak pakai tudungnya, ada rockersnya dan sebagainya. Orang bukan Islam pun teringin nak masuk PAS. Apa sudah jadi pada PAS? Itulah kematangan dan kemajuan dakwah Islam dan PAS sehingga melewati sempadan yang selama ini kita bina secara tidak kita sedari.

9. Dulu orang kutuk habis Amy Search, tapi bila kawan tu dah dekat Tok Guru Nik Aziz, berjela-jela puji. Dulu orang katuk teruk Anwar Ibrahim, tapi bila kawan tu dah berpakat dengan kita, berebut-rebut orang menadah telinga nak dengar ceramahnya. Dulu orang taruh habis Dr. Mahathir macam Maha Firaun walau perangainya seakan begitu, tapi bila suaranya menyokong aspirasi pembangkang, masing-masing nak angkat dia. Biasalah, itulah resam manusia. Tapi yang penting adalah kita tetap hamba yang tidak lepas dari melakukan kesilapan, cuma perlu kita ingati satu hadith Nabi SAW “Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat”. Mahu tidak mahu agenda kerja Dakwah Risalah An-Nubuwwah ini perlu digerakkan mengikut tahap keupayaan dan posisi kita ditempatkan.

10. Namun begitu, ada jua yang bertanya soalan unik dan menarik. Ada orang kita berpendapat. Kita sepatutnya berkawan dengan UMNO, sebab UMNO orang Islam. Kita kena gaduh dengan DAP, sebab DAP bukan orang Islam. Dan sepatutnya kita kena berpakat dengan UMNO sebab dia orang Melayu dan setentunya dia ISLAM.

11. Soalan sebegini dilontarkan kepadaku. Jawapan aku; “Orang yang kata UMNO adalah kawan sebab mereka beragama Islam, dan lawan DAP sebab mereka tidak beragama Islam, adalah pemikiran yang tidak berasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah”. UMNO parti orang melayu, rata-rata orang melayu beragama Islam (bukan semua). Tapi kena ingat, orang Islam ada 3 jenis pula, iaitu Islam yang mukmin (beriman dan bertaqwa), yang tahu dan mengerti tapi tidak berbuat (fasiq) dan satu lagi munafiq (mereka yang berpura-pura). Walaupun UMNO parti orang melayu, bukan bermakna UMNO itu parti Islam. Nisbah parti, parti non islam juga, seperti parti DAP. Bukti UMNO parti non islam, Al-Quran dan As-Sunnah bukan asas perlembagaan parti.

12. Masalah yang timbul adalah, orang UMNO. Apabila mereka duduk dalam parti UMNO (parti non Islam), apakah mereka jadi non Muslim? Keadaan mereka, sama lah kita kata, orang melayu yang duduk dalam parti DAP. Samalah seperti Dr Nasir Hashim menjadi pendokong parti Sosialis (PSM).

13. Dari segi status parti, UMNO dan DAP adalah sama. Perjuangan kedua-dua parti, bukan Islam. (Bahasa kasar : kedua-duanya adalah parti kafir). Masalah kita sekarang, orang UMNO dan Orang DAP. Orang UMNO, ramai beragama Islam. Dan orang DAP ramai yang tidak beragama Islam. Walaupun orang UMNO beragama Islam, tapi mereka munafiq, suka bermuka-muka. Adapun orang DAP, walaupun mereka non Muslim, tapi mereka ada ketelusan, tidak bermuka-muka.

14. Bertembung antara dua jenis manusia ini, lebih baik kita berkawan dengan orang non Muslim yang telus, yang tidak bermuka-muka berbanding berkawan dengan orang Islam tapi munafiq, iaitu bermuka-muka. Imam Fakhr Ar-Razi ada menyebut dalam kitab “At-Tafsir Al-Kabir” dengan katanya; “orang munafiq lebih jahat dari orang kafir. Orang munafiq lebih berbahaya dari orang kafir. Orang munafiq, azab mereka lebih berat dari azab orang kafir”.

Dalilnya adalah;
Firman Allah;

إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ
Maksudnya; “Sesungguhnya orang munafiq, tempat mereka adalah yang paling bawah sekali dalam neraka (tempat yang paling panas)”- (Surah An-Nisa’: 145)

Firman Allah;

إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا
Maksudnya; “Sesungguhnya Allah himpun orang munafiq dan orang kafir, semuanya dalam neraka”- (Surah An-Nisa; 140)

15. Allah dahulukan menyebut orang munafiq berbanding menyebut orang kafir. Menandakan azab terhadap orang munafiq lagi hebat dari azab orang kafir. Kalau azab orang munafiq lagi hebat dari azab orang kafir, bermakna, kafirnya orang munafiq lagi berat berbanding kafirnya orang yang sememangnya kafir.

16. Tambah-tambah lagi, orang DAP dulu tak sokong Islam sebab UMNO putar belit pasal Islam. Mereka terkeliru dengan Islam contoh tentang isu hudud dan konsep negara Islam. Sekarang, DAP dah mula faham Islam, iaitu semenjak kawan dengan PAS dan PKR. Walaupun tak banyak, sikit pun sudah layak diberikan pujian. Sebab, mereka masih belum islam lagi. Oleh itu, kalau ada orang ajak berkawan dengan parti UMNO, dan tinggalkan dari berkawan dengan parti DAP. Orang itu hendaklah disuruh belajar Al-Quran dan As-Sunnah lagi. Ini kerana, penilaian antara dua parti ini, UMNO lebih kafir dari DAP. Kita berkawan dengan DAP, sebab kita nak dakwah Islam kepada mereka. Sebab mereka orang yang kosong tentang Islam. Adapun kita serang UMNO, sebab mereka munafiq. Mereka sudah faham Islam, tapi degil dengan Islam dan kebanyakan mereka mengerti tapi tidak berbuat malah menentang.

17. Ajaran Al-Quran, kalau berjumpa dengan orang yang tak faham Islam, kita kena berlembut dengan mereka. Adapun jika berjumpa dengan orang yang sudah faham Islam, tapi degil juga, kita kena keras dengan mereka. Cuma ingin saya lontarkan di sini, mana mungkin kita boleh berpadu dan bersatu jika kita masih membelakangi hak ALLAH SWT, menjauhi perintahNYA dan melakukan larangan. Jadi renungkanlah, perpaduan hanya tinggal kenangan bilamana hak ALLAH dinafikan malah kita sebagai manusia menderhakaiNYA. Adakah layak kita menjadi manusia yang bergelar hamba disisiNYA. – Azlan Zainal

1 comments:

  1. duha said...
     

    salam..Alhamdulillah post ni bagus n sangat jelas..harap2nye dapat buka minda 'mereka2' yang masih keliru insyaAllah..

    mmg btul munafiq di tingkat paling bwh dalam neraka (dgn siksaan paling keras)..moga2 kita dijauhkan dari golongan tersebut..amin~

Post a Comment